fbpx
Enviro

Koronavírus posadil ľudí na bicykle, ako bicyklovať aj v nepriaznivom počasí?

Od vypuknutia pandémie sme mohli pozorovať zvýšený záujem o cyklistiku. Cyklistické chodníky v mestách ožili. Popularitu bicyklovania potvrdila aj septembrová kampaň Do školy na bicykli, keď do slovenských škôl prišlo na bicykli rekordných takmer 50-tisíc žiakov. Ako však vyzerali cyklotrasy počas zimy?


V iných krajinách ako Dánsko, Holandsko či Fínsko je cyklistika považovaná za celoročný spôsob dopravy. Naopak na Slovensku sa mnohí z nás rozhodnú zavesiť bicykel na klinec a prečkať zimné obdobie. V ankete o cyklodoprave v Bratislave menej ako polovica cyklistov uviedla, že jazdí na bicykli za akékoľvek počasia. Prieskum bol však uskutočnený pred pár rokmi, keď ešte nebola pandémia koronavírusu.

Počas karantény si množstvo ľudí rozhodlo svoju záľubu v bicyklovaní premostiť aj do formy dopravy, aby sa tak vyhli riziku nákazy koronavírusom napríklad v mestskej hromadnej doprave. Bicykel začali využívať na cestu do práce, školy či na nákup. Neodradilo ich však zhoršujúce sa počasie?

Telo zahreje pohyb, základom sú rukavice

Dan Kollár zo združenia Cyklokoalície hovorí, že cyklistika v zime sa od zvyšku roka veľmi nelíši: „Bicyklovania v zime sa netreba nejak veľmi báť, nie je veľmi odlišné od bicyklovania v inom období. Samozrejme, že keď je veľká zima, tak sa človek viac oblečie, ale to platí aj pri akomkoľvek inom pohybe, napríklad chôdzi.”

Photo by Iris on Unsplash

Riziko nehody na bicykli, nielen počas zimného obdobia, znižujú okrem povinnej výbavy, ako osvetlenie či dobré brzdy aj blatníky, terénnejšie plášte a menej nafúknuté kolesá.

Rovnako by sme sa mali vyzbrojiť aj hrubším oblečením, termoprádlom a hrubými ponožkami. Dobrým tipom sú aj nepremokavé návleky na topánky a nohavice, ktoré zabránia premoknutiu a nemusíme sa potom prezliekať. Najdôležitejším odevom, na ktorý by sme pred sadnutím na bicykel nemali zabudnúť sú rukavice a poprípade okuliare, aby sme predišli nepríjemnému snehu alebo dažďu.

V  mestách ako Kodaň je infraštruktúra ciest prispôsobená pomalej a pohodlnej jazde, pri ktorej sa človek nespotí a z toho dôvodu sa nemusí v práci prezliekať. Premyslenú infraštruktúru ciest si vyskúšal Dan na vlastnej koži, počas svojho pobytu vo Fínsku.

Pozrite sa, ako sa bicykluje vo Fínskom Oulu počas zimy.

„Neplatí, čím väčšia zima, tým sa horšie bicykluje. Najhoršie sú teploty okolo nuly, keď sa tvorí námraza a sneh sa roztopí a namrzne. V severnejších krajinách s trvalou snehovou pokrývkou je bicyklovanie celkom komfortné a bezpečné aj po snehu. Výborným príkladom je Kodaň, kde sa teploty pohybujú okolo nuly a napriek tomu tak ostáva jazdiť tri štvrtiny cyklistov a to je práve dôsledkom správnej údržby cyklotrás,” vysvetľuje Dan.

Kľúčová je údržba

Profesorky Angela Francke a Julia Dienel z Technickej výskumnej univerzity v Drážďanoch presadzujú názor, že práve údržba na cyklotrasách má pozitívny a významný vplyv na ochotu bicyklovať v zime. S týmto presvedčením súhlasí aj Dan, ktorý si počas svojho pôsobenia vo Fínsku okrem množstva cyklistov, všimol aj viacero rozdielov v úprave slovenských a fínskych ciest.

Najzásadnejším z nich bolo posypovanie ciest soľou. Zatiaľ čo, na Slovensku posypujeme cesty soľou vo veľkých množstvách, čo je nepriaznivé jednak pre životné prostredie, ale aj topánky a samotné bicykle, ktoré môžu začať hrdzavieť. Oveľa vhodnejším spôsobom je ten, ktorý praktizujú napríklad vo Fínsku. Komunikácie postrekujú slaným roztokom, ktorý funguje priamo a stačí naňho len štvrtina soli.

„Je zaujímavosťou, ako tie Fínske mestá navrhujú cyklotrasy už s tým, že sa tam ráta so zimnou údržbou a to sú hlavne dva faktory: odtekanie vody, ktorú je treba čo najskôr dostať z cyklotrasy, aby tam opätovne nezamrzla a ďalšia vec je priechodnosť pre údržbové vozidlá,“  konštatuje Dan. Okrem priateľskej infraštruktúry cyklistom vedia pomôcť aj ich zamestnávatelia. Najdôležitejšie je zamestnancom pripraviť bezpečné miesto na uloženie bicykla, ideálne niekde pod strechou a prípadne miesto na prezlečenie, či odloženie oblečenia.

Aj keď jazda na bicykli v chladnom období nemusí byť lákadlom pre každého, nie je dôvod, aby sme sa jej báli. Ak sa odhodláme sadnúť na bicykel aj v nižších teplotách,  podporíme naše zdravie a rovnako nezväčšíme uhlíkovú stopu.

dve-percenta-labut

Profil autora:

Študujem posledný magisterský ročník žurnalistiky na Univerzite Komenského v Bratislave. Som aktivistkou za práva zvierat v organizácii Humánny Pokrok a copywriterkou projektu Jem pre Zem, ktorý sa zameriava na podporu udržateľného stravovania na Slovensku. Pochádzam z malého mesta Sabinov, v ktorom sa mi podarilo zorganizovať prvú výmenu oblečenia. Som spoluzakladateľkou instagramovej platformy Na skládke, na ktorej sa venujem klimatickým témam a ekologickým tipom do domácností.

Názory

marie-stracenska
Marie Stracenská

Čo nás učí dištanc

Trpezlivosť, výdrž, pokora. Heslo vzdelávania roku 2021.

marie-stracenska
Marie Stracenská

Prečo? Kto? Čo chce?

Cesta ráno do práce. Sadám do auta a telefón si magnetom pripínam na ventilátor. Automatika. Do ucha slúchadlo a audiokniha. Po pár kilometroch do rozprávania románu cinkne upozornenie – začína sa tlačovka. Takto zrána? Ok, kliknem na odkaz, veď počúvať môžem hocičo, aj tlačovku.

zuzana-gallayova
Zuzana Gallayová

Do roka a do dna

Sú dni, kedy ideme do dna svojich síl. Lektorky aj učiteľky. Pretože v krízovom režime sa dá ísť obmedzený čas.

Katarína Jakubcová

Učitelia, rodičia aj žiaci si prajú to isté: začiatok školy

Vhupli sme do nového roka inak, ako sme čakali. Vonku cítime, že panuje zima a do našich sŕdc sa nenápadne spolu s predĺženými opatreniami vkráda strach, frustrácia a únava z pretrvávajúcej situácie.

zuzana-gallayova
Zuzana Gallayová

5 šarišských trikov pre učiteľov

Ako rodič viem, že sa nás na to, či máme počítač, aké máme pripojenie, dáta a podobne nik nepýtal. Ani na jar. Ani teraz. A to máme šťastie, že máme s manželom obaja prácu, sme „stredná trieda“ s jedným dieťaťom.