Blyskotavé záblesky alebo ako sa nevrátiť v škole do starých koľají

„Presunúť učivo a dobehnúť ho v ďalšom roku…“ No. Dúfam, že to bude inak. O zmene obsahu a formy výučby a celej škále problémov školstva sa už povedalo snáď všetko. Už len začať.

Večerná sms. „Prosím, blyskotavé záblesky sú aký umelecký prostriedok?“ Odsuniem sa od počítača a volám neterke. Ďalšie z cvičení, ktoré dostali za úlohu. Jej mama je zahltená v práci, časť ľudí im vypadla. Jej babka sa denne stará o svojho otca – ležiaka. Sme od seba ďaleko. Každý máme svoje.

Viem. Karaténa, odporúčania, pritom zabezpečiť chod domácnosti, nákupy, zvládať home office – kto môže ­a popritom pomáhať s úlohami, zadaniami, vyhľadávať materiály, spomenúť si na učivo zo základky či strednej (fyziku fakt nedávam) a pokúsiť sa ho vysvetliť.

Nedobehnúť učivo

Synovec je prvák a dostal 100 príkladov z matematiky… A to švagriná netušila, že im zašlú aj triednu knihu, aby do nej vpisovala, čo sa so synmi učili. Ešte že je učiteľka. Akurát, že jej maturanti tiež súbežne čakajú na výučbu z domu.

Internet je dnes plný rád, zdieľania tipov. Sú rôzne. Čo učiť, ako učiť, ako to zvládnuť…

Zvládnuť. Mám pocit, že ideme v režime „prehrmí a napojíme sa, kde sme skončili“. Možno je to vnútorná obrana. Príde mi však fakt absurdné vrátiť sa po tom, čo prežívame a čím prechádzame späť do lavíc, otvoriť tie isté učebnice a riešiť ďalej množstvo úloh, ktoré dnes vyznievajú až tragikomicky. „Presunúť učivo a dobehnúť ho v ďalšom roku…“ No. Dúfam, že to bude inak. O zmene obsahu a formy výučby a celej škále problémov školstva sa už povedalo snáď všetko. Už len začať.

Dá sa to inak aj bez korony

Slovenský jazyk sa dá učiť napríklad zadaním, aby žiak napísal list kamošovi o tom, aký mal deň alebo ako sa cíti. Prípadne môže urobiť reportáž o svojom dni, zoznam odporúčaných kníh pre kamošov. Matematikou sa dá prepočítať množstvo odpadu a percentuálny podiel jeho druhov. Na správne vytriedenie jednotlivých druhov obalov je zas potrebná chémia.

Geografia pomôže určiť pôvod potravín z chladničky či komory a biológia určiť, ktoré rastliny sú nektarodajné a kedy sa vysádzajú. Večer sa dá venovať dejepisnému skúmaniu dôvodov, pre ktoré boli v 20. storočí zatvorené hranice a ako sa vtedy žilo, napríklad aj našim rodičom. No a zabúdať netreba ani na ľudí v núdzi. V rámci etickej výchovy môžu žiaci vyrobiť krížovku pre staršiu susedu vo vedľajšom byte, či zistiť, ako ich mesto pomáha seniorom či lekárom a ako im môžu pomôcť aj oni.

Že tieto úlohy nie sú v súlade so Štátnym vzdelávacím programom? Práveže sú. Hľadajte, nájdete. Spolu s definovaním zručností a mnohých hodnôt. Tiež viesť dnes k empatii, solidarite, občianskej zodpovednosti – prakticky, nie definíciami – je úplne v súlade.

Pretože kilogramy vyplnených pracovných listov tieto dni sú len formálnym plnením pokynu „učiť doma“. Bez reflexie súčasných dní. Bez zohľadnenia potrieb detí. Bez ohľadu na záťaž rodičov. Bez ohľadu na svet, ktorý beží za oknami. Stačí rozum, cit a odvaha. Nás, učiteľov. Nás, rodičov. Sú blyskotavými zábleskami :O)

Profil autora: