Koronavírus zastihol učiteľov aj rodičov nepripravených. S domácou výučbou sa mnohí trápia

Na zavreté školy nebol nikto pripravený. Zmätení sú všetci – učitelia, ktorí nevedia, ako a či vôbec učiť online, rodičia, ktorí cítia na pleciach o povinnosť naviac a napokon aj žiaci, ktorí si zavreté školy neraz zamieňajú s prázdninami. Spýtali sme sa viacerých učiteľov a odborníkov, ako zvládnuť situáciu bez stresu.

Popravde z prvého týždňa, keď sa zavrela škola, sme si urobili prázdniny,“ priznáva mamička v skupine na sociálnej sieti, kde rodičia, ale aj učitelia zdieľajú nápady, ako preklenúť a využiť toto neštandardné obdobie. Ďalej však dodáva, že neskôr si uvedomila, čo sa deje a systematicky pripravila pre deti učebnice. Dokonca konkrétne state, ktoré by mali najbližšiu dobu prebrať.

Dozor pri písomkách, žiadne ťaháky a mobily uložené bezpečne v školských taškách. To všetko je dnes minulosť a aj učitelia sa snažia využiť sociálne siete na tipy, ako žiakov preskúšať online. „Potrebovala by som poradiť nejakú aplikáciu, kde sa dá písomke určiť časový úsek, za ktorý to musia stihnúť a nebudú tak môcť pre ostatných fotiť otázky, alebo kukať do knihy,“ hľadá pomoc učiteľka Michaela.

Lektor Komenského inštitútu a autor knihy Lenivý učiteľ, Robert Čapek, radí, aby učitelia v tejto situácii žiakom ani písomky nedávali: „Nedávajte im formálne úlohy na objem, nedržte ich pri monitoroch. Zamerajte sa na tvorivé zadania. Netestujte ich na diaľku a nenechávajte si posielať výsledky. Radšej niekedy zdieľajte s triedou spoločné výtvory.“

Deťom netreba dávať úlohy na memorovanie. FOTO – Pixabay.com

K rade, aby sa učitelia zbytočne nesnažili vyučovať online presne podľa rozvrhu, sa pridáva aj Peter Pallo, držiteľ ocenenia Učiteľ Slovenska za rok 2019. „Nie je reálne učiť online ani len 4 hodiny. Bolo by to príliš unavujúce a pre deti aj nehygienické. Ja učím svojich druhákov (8 ročné deti) dve hodiny každý druhý deň. Pondelok, stredu a piatok,“ vysvetľuje Pallo a pridáva odporúčanie na vysielanie Školský klub v RTVS. Program pre deti štátnej televízii pomáhajú zostaviť odoborníci zo školy Felix, iniciatívy Deti nepočkajú, Centra inkluzívneho vzdelávania, ŽS Letná v Poprade aj zo Živice.

Volá pani učiteľka

O online vyučovaní môžu mať žiaci často jasnejšiu predstavu ako samotní učitelia. Skupinu v chatovej aplikácii vytvoria za pár sekúnd, videohovor spustia tromi klikmi a presne vedia, kde hľadať funkciu zdieľania obrazovky.

„Ak sa toho učiteľ bojí, nech to ponechá na žiakov, aby takú skupinu vytvorili a jeho tam len pridali,“ navrhuje Peter Pallo s tým, že deti sú šikovné a môže to byť pre nich len príjemná motivácia prizvať do takej skupiny svojho učiteľa.

„Rovnako môže začať ten hovor žiak, učiteľ len prijme hovor. Potom po spojení začne deti pohodlne učiť. Myslím, že prevažná väčšina žiakov má doma prístup k internetu. Odporúčam ale nerobiť video čet, len hlasový hovor. Nezaťažuje to tak konferenčný hovor a vyhnete sa tak zlej kvalite spojenia.“ Aplikácií, ktoré sa na diaľkové vyučovanie dajú využiť je mnoho. Peter Pallo odporúča TEAMS. Každá škola by mala mať k nemu prístup v podobe konta Office 365.


Pozrite sa, ako môže prebiehať učenie na diaľku od Petra Palla.

Na Slovensku sú však stále miesta, kde stály signál nie je samozrejmosť a ani počet počítačov v domácnosti sa nerovná poštu osôb v nej. Martina Štesková učí v komunitnej škole na lazoch v Zaježovej, ktorej zriaďovateľom je Živica. „Mám dve žiačky, ktoré doma nemajú mobilný signál. Spojenie s nimi je nemožné. Nedostávajú sa k nim všetky informácie. V niektorých rodinách je menej počítačov a keďže rodičia pracujú tiež, nastáva bitka o pripojenie.“

Rodičia aj deti potrebujú pracovať

Problém teda nemajú iba učitelia. Väčšina rodičov má neštandardnú situáciu v práci a naviac ich čaká dieťa, ktoré sa má učiť popri nich z domu. Na sieťach si tak mamičky a oteckovia s učiteľmi posielajú odkazy: „Všade píšete, že deti nemajú prázdniny, chceli by sme vám povedať, že my rodičia tiež nemáme prázdniny, máme to všetci ťažké, mnohí chodia do práce, ktorá je v tomto období ešte vyčerpávajúcejšia ako doteraz.“

Učiteľka Katarína na inom mieste kontruje: „Som učiteľka a pridala som sa do skupiny s tým, že získam nové informácie o tom, ako deckám pomôcť zvládnuť učivo. Namiesto toho, čítam väčšinou sťažnosti rodičov, aké to majú doma ťažké, keď sa s deťmi musia doma učiť.“ Dodáva, že ju to uráža, keďže učiteľom nikto nedal žiaden návod, ako situáciu zvládnuť a denne sedí hodiny nad tým – ako na to, aby si splnila svoje povinnosti voči žiakom.

Príležitosť na tvorivosť

 „V prvom rade musíme my učitelia vyselektovať učebný obsah. Vybrať z tematických celkov to, čo je pre deti podstatné a nevyhnutné. Myslime pri tom aj na rodičov. Aby ich prípadná pomoc deťom doma zaťažila čo najmenej. Tento postup je ale možný týždeň. Príde situácia, kedy už nepomôže utvrdzovanie učiva, ale bude potrebné preberať novú látku. A tu pomôže jedine spomínaný konferenčný hovor s vyučujúcim. Určite neodporúčam zadávať žiakom niečo na samoštúdium,“ radí Peter Pallo. Zároveň dodáva, že učiť online sa dá všetko. Je to podľa neho takmer rovnaké, ako byť priamo v triede.

Martina Štesková, hoci pôsobí v oblasti, kde práve technické spojenie je problém, sa snaží pozerať na veci pozitívne: „Hľadáme možnosti, výhody, pomenúvame nevýhody.  Pre mňa je to tvorivé a do veľkej miery aj transformačné obdobie. Je skvelým na prehodnotenie obsahu vzdelávania. Je nám jasné, že všetko nepreberieme. Zrazu mažeme hranice medzi  jednotlivými predmetmi, snažíme sa prepájať, používať inde získané poznatky. Oveľa viac prepájame vedomosti s praktickým využitím v bežnom živote.“

Učiť na diaľku sa dá všetko. FOTO – pixabay.com

A hoci na niektorých fórach to vyzerá skôr na konflikty, Martina Štesková poukazuje práve na lepšie prepojenie s rodinami. „Teraz sa z nás stal absolútne potrebný trojuholník. Deti sa učia pracovať samostatnejšie, lepšie si organizujú čas. Sú nútené zapĺňať si svoj čas, pracovať s nudou a s tým, že im nikto nebude večne robiť zabávača. Toto všetko sú silné veci, nad ktorými by bolo vhodné uvažovať a zachovať aj keď sa vrátime do predchádzajúceho režimu.“

Na konci tunela

Kým táto situácia zastihla učiteľov technicky nepripravených, práve na konci tohto obdobia online vyučovania môžu byť aj učitelia, ktorí získajú množstvo nových vedomostí. O technických zručnostiach učiteľov a využívaní výdobytkov techniky vo vyučovaní sa hovorí už dlho. Teraz sa tomu nevyhnú ani tí, ktorí sa držali iba klasických spôsobov výuky. „Ak bude učiteľ pracovať dobre, benefitom pre neho môže byť ovládanie rôznych technických vzdelávacích nástrojov od zdieľania dokumentov až po videokonferencie. A môže to byť aj ďalší pohľad na to, ako žiakom otvoriť svoj predmet. Napríklad pri vyučovaní nie je čas na to, aby si žiak pozrel celý film, teraz ten čas nastáva,“ pripomína Robert Čapek.

Zatiaľ nikto nedal učiteľom oficiálne informácie, či už internetové pripojenie majú alebo nie, ako v tejto situácii postupovať. Takže aj učitelia improvizujú, vysvetľuje Štesková. „Nevieme, či máme takto vykrývať učenie na dva týždne či na dva mesiace. Málo komunikujeme na úrovni štát – zriaďovateľ – učitelia – rodičia. Našťastie je mnoho učiteľov a rodičov, ktorí hľadajú spoločnú cestu,“ vysvetľuje. Bez riadneho usmernenia tak môže nastať opačný problém s výberom spomedzi veľkého množstva programov a platforiem.

Učiteľom plánuje pomôcť Komenského inštitút, ktorý od pondelka spúšťa pravidelné webináre, ktoré im pomôžu vyučovanie na diaľku uchopiť tak, aby bolo pre deti zmlysluplné a nezahltilo ani ich ani rodičov. Pomôcť by mal aj portál ucimenadialku.sk, ktorý ponúkne prehľad vzdelávacích platforiem či odpovede na časté otázky učiteľov aj rodičov. Za portálom stojí iniciatíva To dá rozum, Slovenská komora učiteľov, iniciatíva Deti nepočkajú, Inštitút vzdelávacej politiky a Komenského inštitút. Fungovať by mal v priebehu budúceho týždňa.

A čo žiaci? Budú vedieť na konci tohto experimentovania tiež viac? „Otázni sú žiaci deviatych ročníkov, maturantov a vysokoškolákov, ktorých čakajú štátnice. U deviatakov verím, že sa monitor na tento rok zruší a deti pôjdu len na prijímačky,“ predikuje Peter Pallo. Ako to však bude naozaj, si zatiaľ netrúfa nikto odhadnúť.

 MAGICKÍ UČITELIA ONLINE

Ponuka webinárov sa bude rozširovať v reakcii na vývin situácie. Tu sú zatiaľ ponúkané webináre (vždy so začiatkom o 17:00):

31.3. Rovesnícke príbehy pre jazyky a humanitné vedy. (lektorka: Katarína Petrisková)

1.4. Objavujme talenty a silné stránky našich žiakov. (lektorka: Ľuba Tomková)

2.4. Zmysluplný dejepis (nielen) v karanténe. (lektor: Michal Bohuš)

Zoznam zrealizovaných webinárov:

Záznamy zrealizovaných webinárov nájdete ďalej v tomto článku alebo na našej facebookovej stránke v sekcii “Videá”.

26.3. Online ŽÚR alebo ako učiť žiakov 2. stupňa ZŠ z domu a nezblázniť sa. (lektor: Peter Humay)

25.3. Lenivý učiteľ: zmysluplné domáce a online vzdelávanie. (lektor: Robert Čapek)

24.3. Elektronický poznámkový zošit v triede, komunikácia s deťmi. (lektor: Peter Pallo)

23.3. Škola inak – ako učiť prvostupniarov online. (lektorka: Martina Štesková)

VIAC INFORMÁCIÍ TU: https://komenskehoinstitut.sk/webinare/

Ďalšie články od autora:

Pôsobila ako redaktorka Investigatívneho centra Jána Kuciaka. Pracuje tiež na investigatívnej relácii Cez čiaru, ktorú spustila Nadácia Zastavme korupciu. Predtým pripravovala spravodajstvo v RTVS. Počas štúdia žurnalistiky na Univerzite Komenského a po jeho ukončení pracovala ako videoreportérka v denníku SME. Pochádza z Trenčína.