Namiesto kvetov rastú na mnohých miestach vraky

Patria k trom najväčším producentom znečisťujúcich látok, no napriek tomu sú čoraz populárnejšie. Autá. Neznečisťujú pritom len ovzdušie, ale po nesprávnej likvidácií aj pôdu a vodu.

Tento článok pripravili žiaci z gymnázia J. A. Raymana v Prešove
v rámci programu Mladí reportéri pre životné prostredie

Mnohí vlastníci tieto nefunkčné autá dlhodobo parkujú na sídliskách, vo dvoroch či záhradách. Málokto sa však zaoberá následkami, ktoré môže takéto „odloženie“ auta spôsobiť. Postupom času sa z neho uvoľňujú nebezpečné látky a materiály znehodnotené koróziou. Kvôli týmto látkam sa staré vozidlo radí do kategórie nebezpečných odpadov, ktoré môžu likvidovať iba autorizovaní spracovatelia.

Akousi výstrahou pred týmto problémom môže byť skládka vrakov v obci Uzovce na východe Slovenska. Počas uplynulých rokov sa na pozemku bývalého poľnohospodárskeho družstva nazbieralo veľa zle spracovaných a chybne uskladnených vyradených áut.

Miesto je esteticky nevábivé a denne sa naň pozerajú nájomníci bytového domu len niekoľko metrov obďaleč. Navyše, plocha tejto skládky sa zväčšila natoľko, že z pozemku zmizla značná časť pôvodnej zelene.

vraky
Rastúce vrakovisko. Autor: Karolína Javorská

Okrem kovových kostier áut je spoza plotu vidieť aj iné ich časti, ako sú motory, karosérie a dvere so sklami. Zlé uskladnenie znečisťuje úrodnú pôdu, ekosystém a v neposlednom rade vodu.

Uniknuté zvyškové oleje a iné kvapaliny škodia rastlinám aj zvieratám. Obsahujú totiž ťažké kovy, detergenty a ropu. Len chladiaca kvapalina potrebná na správne fungovanie motora obsahuje jedovatý etylénglykol, ktorý pôsobí nepriaznivo na nervový systém živočíchov. Tieto látky sa cez pôdu dostávajú až k pitnej vode – neohrozujú teda len živočíchy a rastlinstvo, ale aj ľudí.

Prípad už vyšetruje aj polícia

„Veľmi nám prekáža, ako ďaleko to zašlo. Niekto sadí kvety – nám tu rastú vraky,“ povedala jedna zo znepokojených obyvateliek.

„Nájomca na pozemku opakovane spaľoval použité pneumatiky, no po viacnásobnom písomnom napomenutí prestal,“ vysvetlil starosta obce Jaroslav Golodžej. Rozrastanie tejto skládky však neprestalo. Vraky sú pohodené na trávnatej ploche nad pozemkom.

Podľa občanov sa pri objekte pohybovala hliadka polície. Hovorkyňa prešovského Krajského riaditeľstva Policajného zboru Jana Ligdayová nám to nepriamo potvrdila. Uviedla, že nám z dôvodu zmarenia prebiehajúceho vyšetrovanie nemôže poskytnúť bližšie informácie. Polícia teda pravdepodobne začala trestné stíhanie – nie je však zrejmé v akej veci a ako je ďaleko.

Áut pribúda, najskôr pribudne aj skládok

Miestny problém ako tento je následkom mnohých predchádzajúcich udalostí. Podľa údajov Zväzu automobilového priemyslu za rok 2018 pracuje v sektore približne 129-tisíc ľudí. Automoto priemysel sa na celkovom výkone slovenskej ekonomiky podieľa 13 percentami.

Porovnanie rozlohy vrakoviska za posledné roky. Zdroj: Google Satelitné snímky

Podľa Asociácie európskych konštruktérov vozidiel je dnes na európskych cestách o 14 miliónov viac áut ako pred piatimi rokmi. Pri tomto tempe teda môžeme predpokladať, že podobných skládok nebezpečného odpadu pribudne. A ako predísť preplneným cestám, na ktorých budú jazdiť poloprázdne autá?

Budúcnosť môže byť o zdieľaní

Moderná doba prichádza s mnohými alternatívnymi spôsobmi prepravy. No nie je to len o autobusoch či vlakoch. Auto, ktoré práve nepoužívate, môžete prenajať niekomu inému. Takzvaná zdieľaná ekonomika je výhodná pre majiteľa automobilu, nájomníka a aj pre planétu. Jej zárodky sú už aj na Slovensku –  v Bratislave funguje služba „Carrivederci“.

Ďalšie z riešení spája cestujúcich v rovnakom smere. Môžete nimi naplniť svoje auto alebo sa pridať k inému vodičovi. Rozdelia sa tak náklady na prepravu, odľahčite cesty a zanecháte o polovicu menšiu uhlíkovú stopu, ako by ste zanechali v dvoch vozidlách. Na Slovensku – a takmer v celej Európe – už funguje služba „BlaBlaCar“, ktorá to ponúka.

Prečítajte si o práci Mladých reportérov pre životné prostredie viac na http://mladireporteri.sk/

Ďalšie články od autora:

Mladí reportéri pre životné prostredie