fbpx
Vzdelávanie

Matematika v záhrade? Prečo nie

Ako sa učí matematika v záhrade zaježovskej komunitnej školy? Píše jedna z mamičiek – učiteliek.

„O 5 minút v záhrade! Zoberte si niečo na písanie, podložku a papier,“ hovorím deťom.

Dnes budeme pozorovať. Deti si majú všímať kvetiny, ich farbu, tvar, veľkosť, vôňu, detaily, pravidelnosť.  Zvláštne požiadavky: more času a spolužiaci na diskusiu.

Pozorovanie, pozorovanie a pozorovanie

Induktívny spôsob výučby, ktorý je typický pre prírodné vedy, vychádza z pozorovania a experimentovania. Zatiaľ čo deduktívny spôsob – typický pre súčasnú výučbu matematiky – vychádza z postupnosti, keď učiteľ ukáže výpočet niekoľkých príkladov a deti by to následne mali rovnako dobre zvládnuť aj samy.

Prvý z prístupov je náročný na čas, avšak získané vedomosti sú dlhodobé a hlboké. Ich konštrukcia vychádza z vlastnej aktivity dieťaťa.

Oproti tomu druhý, deduktívny prístup, ponúka rýchle a ľahko merateľné výstupy. Cieľom vyučovania je osvojenie si definícií, pojmov, viet, vzťahov a ich následné otestovanie. Metóda volená na drvivej väčšine škôl.

matematika
Matematika v záhrade. FOTO – Autorka

Deti na lúke hľadajú kvety a počítajú. Po pár minútach „matematiky v záhrade“ sa rozprúdi prvá diskusia: „Máme 5, 5, 5, ale tak divne; 5, 4, konečne aj niečo iné!;  5,5, 1000, 5, prečo zase 5 ?“

Zadanie deti samy spresňujú – okvetných lístkov, lístkov na stonke, bodiek na lienke… A už tu je plná dlaň kvetov a prvá aritmetická postupnosť.

matematika
3,4,5,6, veľa, ešte viac…

matematika

Osová súmernosť

Od počtov prechádzame na osovú súmernosť. „Nič také neexistuje,“ tvrdí jeden zo štvrtákov po pár hodinách matematiky strávených vonku v záhrade.

„Táto varecha je osovo súmerná,“ oponuje mu spolužiak.

Kto má pravdu? Sme ochotní tolerovať malé nedostatky alebo sa chceme striktne pridržiavať matematickej definície? Dohoda je na deťoch. Tak, ako sa kedysi matematici dohodli, že:

„Osová súmernosť je zhodné  rovinné zobrazenie, ktoré je jednoznačne určené osou súmernosti p alebo usporiadanou dvojicou [vzor, obraz],“ sa deti možno zhodnú na jednotnom názore alebo aj nie.

Cieľom našej hodiny nie je dospieť k jednoznačnému záveru odobrenému učiteľom alebo sa nebodaj naučiť definíciu uvedenú vyššie.

matematika

Dôležité je pozorovanie, zbieranie skúseností a diskusia. Existuje osová súmernosť v bežnom živote alebo sa jej existencia striktne obmedzuje na dokonalý svet matematiky?

Ako príklad si berieme žabu. Má dve oči, po dve nohy na každej strane, po štyri prsty na každej prednej nohe… A predsa nie je osovo súmerná v zmysle matematickej definície.

A čo užovka, ktorá vyliezla spomedzi kameňov. Nájdeme na nej osovú súmernosť? Tvar, kresba na temene hlavy nie sú dokonalé, a teda v zmysle matematiky ani osovo súmerné.

matematika
Osová súmernosť sa dá skúmať aj na užovke. FOTO – Autorka

Nedokonalo dokonalá

A čo taká sliepka na dvore? Má niekde pravý uhol? „Sliepka asi nikde nemá pravý uhol,“  hovorí jeden z našich chalanov. „Iba ak sliepka v Minecrafte má pravý uhol.“

Nájsť pravý uhol takpovediac „od prírody“ vôbec nie je ľahké. Veď skúste. Príroda asi nemá rada hranaté veci. Všetko si pekne obrúsi. A keď jej niečo hranaté podstrčíme, pomôže zub času, tak ako “pomohol” tým doskám na našich školských záhonoch a lavičkách.

Deti sa o tom presvedčili na vlastné ruky a oči. To, čo im raz prejde rukami, sa im do hlavičiek vryje omnoho hlbšie než to, čo by 10-krát počuli v triede.

matematika
Premeriavanie vyvýšených záhonov. FOTO – Autorka

Kľúčové slová:

matematika

Profil autora:

Obyvateľka zaježovských lazov, ktorá pomáha s výukou matematiky v zaježovskej škole.

Názory

Anna Jančová

Horúca téma - známky

Čím dlhšie učím, tým viac mám pocit, že známky mi komplikujú robotu.

Anna Jančová

Čo povedia?

Viete, čo by som pripla nad dvere každej zborovne? Veľký nápis: “Ver tomu, čo robíš”. Alebo “Ty si expert na vzdelávanie”.

Zuzana Labašová

Akú hodnotu má ľudský potenciál?

Pred niekoľkými mesiacmi sme v Komenského inštitúte dostali ponuku na spoluprácu. Bola písaná v lámanej slovenčine, popretkávaná anglickými a francúzskymi vetami. Cieľom bolo priniesť na slovenské školy a slovenským žiakom a študentom projekt, ktorý by ich inšpiroval a motivoval rozvíjať svoje talenty a potenciál.

marie-stracenska
Marie Stracenská

Prečo? Kto? Čo chce?

Cesta ráno do práce. Sadám do auta a telefón si magnetom pripínam na ventilátor. Automatika. Do ucha slúchadlo a audiokniha. Po pár kilometroch do rozprávania románu cinkne upozornenie – začína sa tlačovka. Takto zrána? Ok, kliknem na odkaz, veď počúvať môžem hocičo, aj tlačovku.

zuzana-gallayova
Zuzana Gallayová

Do roka a do dna

Sú dni, kedy ideme do dna svojich síl. Lektorky aj učiteľky. Pretože v krízovom režime sa dá ísť obmedzený čas.