Načo je občianska

Mám pocit, že moja dcéra je v predmete Občianska náuka niekde v roku 1986. Možno zlyhal jeden človek, možno to je len nedbalosť jednej školy. Treba zlepšiť systém, počúvam zo škôl dosť často. Nie. Nielen systém treba zlepšiť.

„Hovoríte v škole o protestoch?“, spýtala som sa detí po ceste z jedného. Na zimných bundách sme mali odznaky, podľa nich potom dcéra doma vyrábala podobné svojim spolužiakom. „Nie,“ odpovedali obe deti. Každé chodí do inej školy. „Nie? Ani na občianskej?“ čudovala som sa. „Spýtali sme sa na protesty pani učiteľky, ale povedala nám, že to nie je vec na debatu, že ona nám nebude hovoriť o svojom politickom názore,“ odpovedala dcéra.

Chcelo sa mi kričať. Že hovoriť o občianskych protestoch, po ktorých padne premiér, zmení sa vláda, ktoré dostanú do ulíc desaťtisíce ľudí, sa predsa hovoriť musí. Že na to presne slúži predmet s názvom občianska náuka a ak nechce, učiteľka nemusí o svojom svetonázore povedať pol slova. Že kde inde sa majú deti stretnúť s výrazmi ako občianska spoločnosť a aktivizmus? Moje deti o tom niečo vedia, na protesty chodili so mnou preto, že samy chceli. Ale nie sú v tých triedach samy…

Preskočím dva mesiace. Studený marec sa zmenil na horúci máj. Vo veľkej prednáškovej miestnosti dcérinho gymnázia bolo riadne teplo, keď na prednášku prišiel Gustáv Murín. „Kto???“ šokovane som vyvalila oči, keď o tom začala pri večeri. „No, spisovateľ Gustáv Murín.“ „A o čom vám, prosím ťa, rozprával?“ „O známych zahraničných Slovákoch. Vedela si, mami, že Angelina Jolie pochádza zo Slovenska?“ A zas sa mi chcelo kričať. Že to snáď nie je pravda. Tento človek ako renomovaný hosť? Čokoľvek pán Murín na svojej prednáške pre všetkých žiakov nášho osemročného gymnázia rozprával, dôležité je, čo si odniesli. A teda, zásadné informácie to práve nie sú. Ale vlastne to je asi dobré. Lebo od neho by mohli pochytiť výrazne horšie (dez)informácie.

„Prosím, mohli by ste mi to vysvetliť?“ – opýtala som sa mailom dcérinej triednej. „O protestoch ani slovo a teraz pozvete na besedu človeka, ktorého meno je synonymom konšpirácií?“ Priložila som pár linkov z dennej tlače a čakala som na odpoveď. „Pán Murín prišiel predstaviť svoje knihy. Rozdielne názory z nás nerobia nepriateľov,“ prišla mi odpoveď.

Nie, rozdielne názory z nás nepriateľov nerobia. Robia ich nevedomosť, ignorancia, možno úmyselná manipulácia. Nerozumiem. Ale veľmi sa hnevám. Pretože mám pocit, že moja dcéra je v predmete Občianska náuka niekde v roku 1986. Možno zlyhal jeden človek, možno to je len nedbalosť jednej školy. Treba zlepšiť systém, počúvam zo škôl dosť často. Nie. Nielen systém treba zlepšiť. Bojím sa, ako často sa mi bude chcieť ešte kričať. Ale ušetrím si energiu. Na vysvetľovanie – mojim deťom, a budem veriť, že ony to posunú ďalej. Nič viac urobiť neviem, zdá sa. Okrem toho, že sa budem ďalej pýtať. A veriť, že aj na základe mojich nepríjemných otázok sa podobné prešľapy aspoň na tejto jednej škole budú stávať čo najmenej.

Ďalšie články od autora:

Bývalá novinárka z STV, TA3 či televízie Markíza. Dnes PR manažérka jednej z politických strán, lektorka na Sokratovom inštitúte, mama dvojčiat.