Školská Escape Room sľubuje podporu logického a kritického myslenia, tímovej spolupráce aj ducha školy. Vymyslela ju síce učiteľka, no realizovali ju pod jej dohľadom samotní žiaci. Naučili sa, ako plánovať projekt, urobiť finančnú zbierku, navrhnúť rozpočet aj pracovať s ľuďmi.
„Chcela som, aby mali decká byť na čo na svojej škole hrdé,“ hovorí učiteľka biológie a informatiky na Spojenej škole Tilgnerova Katka Kresáňová o nápade vytvoriť vlastnú Escape Rooom, s ktorým prišla v rámci svojej účasti na Komenského inštitúte.
Escape Room je hra, v ktorej sa prostredníctvom riešenia rôznych logických úloh snažíte dopracovať ku kľúču od miestnosti, v ktorej ste zatvorení. V prípade školy Tilgnerova sa snažíte vyslobodiť zo školského átria, z čoho vyplýva aj názov Trinásta záhrada.
Na vyriešenie úloh máte len obmedzený čas a na to, aby ste ich všetky zvládli, musíte spolupracovať. Posilnenie kolektívu aj ducha školy je jedným z efektov, ktorý chce projekt školskej Escape Room priniesť.
“Dúfam, že tento projekt vytvorí jednotnejšieho ducha školy,” hovorí o školskej Escape Room riaditeľka Tilgnerky Alena Turčanová.
Dnes podľa učiteľov práve pocit spolupatričnosti ku škole žiakom trochu chýba. “Deti sa akoby viac uzatvárali do seba, nemali tak veľký záujem o prácu v kolektíve,” popisuje učiteľka Katka Kresáňová.
Pomáhala celá škola
S nápadom otvoriť na škole Escape Room prišla síce učiteľka Katka, no nerobila ho po nociach doma na kolene. Jednotlivé úlohy a povinnosti rozdelila aktívnym žiakom, ktorí sa postarali pod jej dozorom úplne o všetko.
Medzi žiakmi školy zbierali hádanky a úlohy, vyhlásili a zorganizovali finančnú zbierku na materiál, vytvorili rozpočet a nakoniec jednotlivé stanovištia aj sami vytvorili.
Organizácia a tvorenie úloh do Trinástej záhrady očividne pohltili celú školu. S úlohami a hádankami za Katkou prichádzali všetky ročníky od tých najmenších až po absolventov.
Všetky ročníky sa tak isto zapájali do prípravy samotného átria, ktoré bolo pred osadením skriniek s úlohami potrebné vyupratovať. “Museli sme z átria povyvážať staré kopy kompostu, ktoré tu boli, ostrihať kríky, pokosiť. Venovali sme tomu celý víkend,” popisuje Michal Totka z 3. bilingválnej triedy, ktorý bol jedným z hlavných organizátorov celého projektu.
Logické úlohy vyriešia len spoluprácou
Poskladaj z menších kúskov rôznych tvarov celú kachličku a po sčítaní bodiek rozlúštiš kód na otvorenie skrinky. Jedným pohybom ruky zoraď poháre tak, aby sa striedal plný a prázdny. Doplň medzi čísla 5 a 9 matematické znamienko, aby si dostal číslo menšie ako 9 a väčšie ako 5.
To sú príklady úloh, s ktorými sa môžu žiaci popasovať v Trinástej záhrade. Zadania sú úplne rôznorodé. „Dá sa do toho napasovať všetko od biológie cez logiku a kreativitu až po postreh,“ hovorí Katka.
Všetky úlohy vymýšľali sami žiaci. „Nemáme tu žiadne zadania z internetu, všetko sme vyberali aj spomedzi úloh od ostatných žiakov. A bolo ich veru dosť,“ hovorí jedna z organizátoriek Trinástej záhrady Lenka Skokancová.
Pozrite si viac o Trinástej záhrade vo videu, ktoré tiež pripravili žiaci.
Hrať sa v Trinástej záhrade bude najmä počas suplovaných či voľných hodín, no netreba to vnímať ako nejaké flákanie. “Táto hra nie je ľahká a ja na nej oceňujem najmä posilnenie tímového ducha, pretože to je to, čo dnešné deti potrebujú,” hovorí riaditeľka Tilgnerky.
Pre Escape Room sa na Tilgnerke rozhodli využiť vnútorné átrium školy, ktoré sa roky nepoužívalo. Prostredníctvom Trinástej záhrady tam opäť príde život. Okrem hry do átria totiž pribudol aj altánok, ktorý bude možné využívať aj na vyučovanie konverzácií z angličtiny, etiky, biológie či iných predmetov.
Na altánok využili peniaze z finančnej zbierky, ktorú zorganizovali žiaci. Rodičia a žiaci sa v zbierke poskladali na sumu 917 eur a riaditeľka uvoľnila zvyšok peňazí zo školského fondu. “Zbierka bola na naše prekvapenie veľmi úspešná a vyzbierali sme oveľa viac, ako sme očakávali. Vďaka tomu sa nám podarilo do záhrady pridať aj altánok, ktorý jej veľmi pridal na atraktivite,” vysvetľuje Michal.
Skúsenosť s manažmentom aj rozpočtom
Možnosť pracovať na projekte Trinástej záhrady priniesol žiakom aj cenné skúsenosti, ktoré na bežnom vyučovaní nezískajú.
„Pre mňa bola najcennejšia skúsenosť s organizáciou niečoho tak veľkého, lebo spočiatku to síce vyzeralo ako celkom malý projekt, no v priebehu sa ukazovalo strašne veľa problémov, ktoré sme museli flexibilne vyriešiť,“ hovorí Lenka.
Bežný školský život je podľa nej veľmi predvídateľný, a preto je dobré mať možnosť sa stretnúť aj s tým, že nie všetko ide vždy podľa plánu.
Michal zas oceňuje možnosť pracovať s ľuďmi, ale aj s rozpočtom. „S rozpočtami sa bežne na škole nestretávame, ale bolo super, že nám tento projekt tú možnosť dal,“ hovorí vecným tónom Michal, ktorý by v budúcnosti chcel byť manažérom.
Ak sa hra uchytí, uvažujú Tilgneráci aj nad pozvaním iných škôl a vytvorením medziškolskej súťaže. Zatiaľ súťažia len tímy v rámci školy, zapojiť sa môžu 3 až 6 členné skupiny od prímy po oktávu.
Do nového ročníka Komenského inštitútu opäť hľadáme odvážnych učiteľov, riaditeľky, zástupcov aj budúcich pedagógov.
Program sa koná pod záštitou prezidenta SR. Na vaše prihlášky čakáme do 26. APRÍLA 2017 na www.komenskehoinstitut.sk