Kúpa auta sa podnikateľom oplatí. A to je problém

Bratislava je mesto áut, nie ľudí, z viacerých dôvodov. Auto je kultom, statusom a súčasťou bytia dnešného klasického Slováka.

Nielen roky zanedbávaná mestská hromadná doprava, preferencia automobilov v riadení dopravy, či rozširovanie ciest na úkor chodcov sú príčiny, prečo sa autá stali symbolom Bratislavy.

Rovnako významným prvkom je aj podpora kúpy auta cez daňové zvýhodnenia, či už pre drobných živnostníkov ako aj pre firmy. Zákon tak podporuje štvorročný cyklus výmeny automobilov a znižovanie si daní cez používanie auta.

Prečo nie je legislatíva tak zhovievavá aj k hromadnej doprave?

Prečo nie je legislatíva tak zhovievavá aj k hromadnej doprave? Električenka vám dane nezníži a bicykel si v daňových výdavkoch tiež obhájite len veľmi ťažko…

Opäť sa dostávame k politickej nepriechodnosti nepopulárnych opatrení. Daňové zvýhodnenie pre automobilizmus totiž znamená aj podporu automobilového priemyslu v krajine, kde prichádza už štvrtá automobilka, ktorá zamestná množstvo ľudí. Politici nechcú ísť sami proti sebe, či už ide o parlamentných alebo lokálnych, lebo je pre nich najdôležitejší najmä počet hlasov.

Čo s tým?

Vytláčanie áut z mestských priestorov je trendom v moderných metropolách a Bratislava na to príde tiež, len žiaľ s niekoľkoročným posunom.

Urýchliť to môže len zmena postojov, či už v preferovaní chodcov, hromadnej dopravy a cyklistov cez všetky opatrenia, akými sú zužovanie jazdných pruhov pre individuálnu dopravu, obmedzenie bezplatných parkovacích plôch a v neposlednom rade cez daňové zvýhodnenie hromadnej dopravy a naopak zaťaženie automobilizmu v mestách vyššou ekologickou daňou.

Kľúčové slová:

doprava, mestá

Ďalšie články od autora:

Tulák pôsobiaci vo viacerých mimovládnych organizáciách, punkový hudobník z bratislavskej kaviarne.